Jaume Plensa: Noir & Blanc

, ,
Open: Tue-Fri 10.30am-6pm, Sat 2pm-6.30pm

13, rue de Téhéran, 75008, Paris, France
Open: Tue-Fri 10.30am-6pm, Sat 2pm-6.30pm


Visit    

Jaume Plensa: Noir & Blanc

Paris

Jaume Plensa: Noir & Blanc
to Wed 13 Jul 2022
Tue-Fri 10.30am-6pm, Sat 2pm-6.30pm

Galerie Lelong Co Jaume Plensa 1

Galerie Lelong Co Jaume Plensa 2

Galerie Lelong Co Jaume Plensa 3

Galerie Lelong Co Jaume Plensa 4

click for Press Release in French

When Jaume Plensa is asked which are the artists who have most inspired him, he evokes musicians, playwrights, poets. The sentence he most often quotes « One thought fills immensity » (William Blake, Proverbs of Hell) is in his eyes, a definition of sculpture. It is as a sculptor that he has made his the four Parisian spaces of the Galerie Lelong & Co., under a title in French: Noir & Blanc. In the larger gallery situated rue de Téhéran, pure white marble portraits contrast with others in black granite. A sort of chess-game is being played here, one in which the different pieces of the two colours answer each other, creating an invisible architecture. Also evoking, for the artist, piano keys, where the black and the white keys, although distinct from one another, combine to create harmonious chords.

At the Avenue Matignon premises, facing one another, two portraits of young women have been carved out from earthen-hued alabaster blocks. The faces have been covered with white paint, evoking smoothness a thus starkly contrasting with the rough stone visible just behind. In the last room, a series of small dark bronze portraits are aligned one behind another. As often with Plensa, light plays a crucial role by adding a dramatic touch.
The Noir & Blanc title also evokes the basic contrast of a drawing, and the artist has chosen a series of inks on Japanese paper for the small exhibition room known as the “salon”. In the bookshop, the gallery space allotted to prints, Plensa presents a set of recent engravings and digital impressions.

Jaume Plensa, born in Barcelona in 1955, has inaugurated, along these last months, some outstanding sculptures in the public space of London (« We » The Shard/London Bridge station) as well as facing Manhattan (« Water’s Soul » Newport, New Jersey, U.S.A). For the new edifice of Frederik Meijer Gardens & Sculpture Park at Grand Rapids (USA), he has created four gigantic low reliefs in white marble spanning a 6-meter height and total length of 108 meters.

Several exhibitions are scheduled in Europe in 2022: at Modern Art Museum of Céret (March 5th – June 6th), at the Domaine de Chaumont-sur-Loire (April 1st – November 1st), at Picasso Museum, in Antibes (June 10th – September 25th), at Yorkshire Sculpture Park, West Bretton, U.K. (June 10th – October 30th), at château Sainte- Roseline vineyard, France (July 10th – September 30th), at Fundación Bancaja, Valencia, Spain (end 2022).

A monograph of Jaume Plensa’s drawings is being prepared and will be published by Skira in June 2022.

A collection of four texts by Catherine Millet on Jaume Plensa, Le Silence du scribe (The silence of the scribe) will be published by Galerie Lelong & Co. in May 2022.


Quand on demande à Jaume Plensa quels sont les artistes qui l’ont le plus inspiré, il nomme des musiciens, des dramaturges, des poètes. La phrase qu’il cite le plus souvent « One thought fills immensity » (William Blake, Proverbs of Hell) vaut pour lui comme une définition de la sculpture. En sculpteur, il s’est approprié les quatre espaces parisiens de la Galerie Lelong & Co. autour d’un titre en français Noir & Blanc. Dans la grande galerie de la rue de Téhéran, des portraits en marbre d’un blanc pur contrastent avec d’autres en granit noir. C’est une sorte de partie d’échecs qui se joue ici, où les différentes pièces des deux couleurs se répondent et créent une architecture invisible. L’artiste a aussi pensé aux touches d’un piano, où les noires se distinguent des blanches et combinent néanmoins des accords harmonieux.

Dans l’espace de l’avenue Matignon, deux portraits de jeunes femmes ont été dégagés de blocs d’albâtre aux tons terreux, et se font face. Les visages sont recouverts d’une peinture blanche qui met en avant leur douceur, et contraste violemment avec la pierre brute visible au dos. Dans l’arrière-salle, une série de petits portraits sombres en bronze sont alignés les uns derrière les autres. Comme souvent chez Plensa, la lumière joue un rôle crucial en apportant une dimension dramatique.

Le Noir & Blanc évoque aussi le contraste élémentaire du dessin, et c’est une suite d’encres sur papier japonais que l’artiste a choisie pour la petite salle d’exposition appelée le « Salon ». À la librairie, l’espace consacré aux estampes, il présente un ensemble de gravures et impressions numériques récentes.

Jaume Plensa, né à Barcelone en 1955, a inauguré ces derniers mois des sculptures très importantes dans l’espace public à Londres (« We » The Shard/London Bridge station) et en face de Manhattan (« Water’s Soul » Newport, New Jersey). Pour le nouvel édifice du Frederik Meijer Gardens & Sculpture Park à Grand Rapids (USA), il a réalisé quatre immenses bas-reliefs en marbre blanc d’une hauteur de 6 mètres et d’une longueur totale de 108 mètres.

Plusieurs expositions sont programmées en Europe en 2022 : au musée d’art moderne de Céret (5 mars – 6 juin 2022), au Domaine de Chaumont-sur-Loire (1er avril – 1er novembre), au musée Picasso à Antibes (10 juin – 25 septembre), au Yorkshire Sculpture Park, Royaume-Uni (10 juin – 30 octobre 2022), au château Sainte-Roseline, France (12 juillet – 30 septembre), à la Fundación Bancaja, Valence, Espagne (fin 2022).

Une monographie consacrée aux dessins de Jaume Plensa est en préparation et paraîtra chez Skira en juin 2022.

Un recueil de quatre textes de Catherine Millet sur Jaume Plensa, Le Silence du scribe, est publié par la Galerie Lelong & Co. en mai 2022.

Photo Fabrice Gibert © Studio Plensa. Courtesy Galerie Lelong & Co.


more to explore:

 
 

By using GalleriesNow.net you agree to our use of cookies to enhance your experience. Close